söndag, januari 01, 2012

God fortsättning!!! (och svar på en fråga)

God fortsättning alla vänner, bloggläsare och andra :-) Hoppas ni hade en fantastisk dag och kväll igår! Vi hade det underbart, FAST sen blev det mindre roligt då jag hostade och hostade och hostade fram till 3,30 och sov sen 4 timmar i två omgångar. Suck!


Nåväl, jag ska inte klaga... Får hålla mig vaken med kaffe idag och hoppas att jag får sova inatt istället!

Sen måste jag tacka er ALLA för att ni kikar in här, tack till er som ids kommentera och jag hinner inte runt till er alla men jag försöker ta mig runt ibland iaf.

Igår fick jag denna fråga av Kathleen och tänkte svara på den:
Har en liten fråga, hur gör du för att få så snygga foton av dina LO´s? Mina foton av sakerna jag gör blir ofta så mörka pga dåligt ljus osv, har du något tips?

Tack, Kathleen! Vad glad jag blir att du tycker det blir fina foton av alstrena.

Jag fotograferar i dagsljus, drar upp ISO:t så mycket det behövs. Då jag alltid fotograferar i RAW-format så ljusar jag upp i Camera Raw (om det behövs), försöker se till att få så korrekta färger det bara går samt beskär bilden till kvadratiskt format där.

I Photoshop så "skevar" jag till bilden så den ser rak ut (i de flesta fall så blir det ganska rakt i alla fall) och lägger på lite kontraster.

När jag förminskar ner bilden så ser jag också till att göra den skarpare, det kan man göra på olika sätt t.ex med Unsharp mask (men jag brukar göra på ett annat sätt, men Unsharp mask funkar bra!).

Jag avslutar alltid med att lägga en tunn svart kant runt fotot, tycker det blir lite snyggare då.

Det är inte alltid alla bilder blir helt skarpa, helt raka eller helt korrekta i färgerna MEN de blir oftast såpass bra att jag är nöjd i alla fall.

Om man inte fotograferar i RAW kan man ändå ljusa upp fotografiet och lägga till konstraster i Photoshop, så prova dig fram!

TACK för att du frågade och har du, eller någon annan, fler frågor så fråga på bara!

Kram
/Helene

2 kommentarer:

Kellis sa...

TACK för ditt svar! Ska genast gå till maken med detta för mig grekiska språk så kanske han kan visa mig vad du menar!*ler* Som sagt, foton av mina saker är inte min starka sida direkt...

God fortsättning!! Kram/Kathleen

Sollan sa...

Ännu ett av din fantatsiska alster. Gott nytt år till dig och de dina. Kram!