tisdag, oktober 27, 2009

Hur galet kan man räkna föräldradagar???

Alltså, jag måste vara "korkad" *s* I slutet av sommaren fick jag för mig att Astons dagar bara skulle räcka fram till april nästa år... Då skulle han vara 1½ år lite drygt.

Men HUR fick jag det till att bli så? Att få sån panik?

Vi har verkligen snålat på föräldradagarna, under större delen av Astons första år så tog jag ut 3 dagar/v, ibland 4 (men väldigt sällan).

Idag kollade jag ordentligt på försäkringskassans hemsida, räknade dag för dag från den 20 okt och framåt....

Hahahahaha... Snacka om att jag måste vara korkad. Tar vi ut dagar som vi gör nu och tar ut alla dagar som är kvar (5 dagar per vecka) så kan Aston vara hemma till 19 oktober NÄSTA år. Fattar inte hur jag tänkte eller så, men SKÖNT att veta att det inte är nånting som är panikartat i det hela.

Först var ju tanken att Aston skulle börja på förskolan nästa augusti, sen tänkte vi att han får ju helt enkelt börja i april. Men nu får vi se, hittar jag nåt jobb där jag kan jobba ½-tid så kan han ju få börja lite tidigare och gå korta dagar. Eller så får han vara hemma tills efter nästa sommar...

MYCKET angenämare att tänka framåt nu, att vår lilla kille inte behöver börja på förskolan direkt efter 1 mån då vi flyttat in i huset. Allt kommer ju vara så nytt för honom ändå och även om han är anpassningsbar så tror jag det kan vara bra för alla parter att softa på ett tag.

Nä, nu ska jag sluta svamla och gå och lägga mig istället. Skönt att få ur mig att jag kan sluta vara "korkad" nu ;-)

Natti!

6 kommentarer:

MissMian sa...

Det är en hel djungel att räkna på dagar hit och dit! Passa bara upp för ett halvtidsjobb! Om du jobbar halvtid ett visst antal dagar så räknas din a-kassa om efter deltiden. Surt det där. en kompis till mig är arbetslös men för henne lönar det sig inte att springvicka eftersom a-kassan räknas om efter 75 dagar!!! Nu kanske du redan har tänkt på allt sånt men ville bara flagga för det :)

cia sa...

Vad skönt att du räknat om och räknat rätt å det positiva hållet!

Vi har också snålat dagar och Alvin ska börja nu i januari för att gå korta dagar och 4dagars veckor.
Hellre det än att börja pang bom heltid känner jag.
Men som det är nu får jag bära honom från dagis för han vill stanna när vi lämnar storasyrran;-)


Hoppas du hittar ett bra jobb på deltid och augusti blir väl alldeles lagom!
Så har man lite dagar att ta på sommaren och julen och studiedagar osv:-)

Anonym sa...

Ja, så skönt att du hade räknat fel åt rätt håll!

/isabeli

VeronikaP sa...

Guld för Aston om han får gå halvtid på förskolan till en början! Det önskar jag alla barn när de är små!

Maria sa...

Det finns hur mycket regler som helst omkring föräldraledighet. Läste tidigare kommentarer här om a-kassan osv.
Om man jobbar mindre än 80 timmar/månad så använder inte a-kassan den tiden när dem beräknar a-kassenivå. Då går dem tillbaka till tiden innan man blev föräldraledig. Så det kan du tänka på.
/M

Gunilla|uniquelyme sa...

Ja, inte är det lätt att räkna FP-dagar. Det tycker inte jag i alla fall, särskilt som antalet sällan är uppdaterat när man behöver det. Och hur de ska börja förskolan, hel- eller deltid är också svårt. Även om man har rättigheter kan man få lida för sitt beslut i arbetslivet ändå. Jag tycker att jag har dåligt samvete hur jag än gör.