lördag, februari 14, 2009

Fråga och svar om vit bakgrund

Miss Goldie sa...
Jag har haft stor hjälp av ditt tips för hur man gör bakgrunden svart med hjälp av burn tool - så jag vill tacka dig för det! Men nu undrar jag om det finns nåt sätt man kan göra bakgrunden helt vit på (om man har en väldigt brokig bakgrund med mycket saker). Hur har du gjort på det här fotot? Eller han sitter kanske bara framför en vit vägg? Men finns det nåt liknande sätt som att använda burn tool, fast som gör bakgrunden vit istället för svart? Hoppas du förstår mitt svammel... :-)

Mitt svar:
Jodå, jag förstår. Då det gäller vit bakgrund i fotona så har jag - då det är vitt i bakgrunden - tagit mot en vit vägg. Tyvärr har jag lite mörkt hemma, så jag får sällan helt vit bakgrund. Men ibland lyckas jag.

Jag tycker inte det blir bra att försöka ljusa upp bakgrunder på det sätt jag gjort då jag mörkat ner. Det finns ett verktyg som heter Dodge tool, som ljusar upp. Men det funkar bättre för att ljusa upp ögonvitor och skuggor på ansikten osv.

1 kommentar:

Miss Goldie sa...

Tack! Nu hittade jag ditt svar :-) Jag gissade nästan att det inte fanns nåt lika bra sätt att få till en snygg vit bakgrund. Synd, för vi har också ganska mörkt hemma och det blir mer grådaskigt då jag fotar mot en vit vägg. Jag får väl fortsätta att göra svarta bakgrunder då :-) för det är himla snyggt det också!