söndag, januari 11, 2009

Objektiv och blixt....

Lite fler frågor och svar....

Milli sa...
Har frågat tidigare men frågar igen, vad är det för någon blixt du använder?


Jag har en Sigmablixt med bouncer/diffuser på (en liten plastlåda som sprider ljuset). Blixten heter Sigma EF-500 DG ST. Inte den dyraste varianten, men fungerar finfint till 350D:n. Blixten fungerar dock inte alls på 40D... Så det gäller att kolla att blixten man planerar att köpa verkligen fungerar till kameran man har.

Till min Canon EOS 40D planerar jag dock att köpa en Canonblixt :-)


Millanprillan sa...

Tänkte även fråga vad du har för slags objektiv till din kamera? Har just köpt en canon eos 1000 och skulle vilja ha ett objektiv där man kan komma "nära inpå", men det hela är ju en stor djungel och det är svårt att veta vad man ska välja!


Jag har följande objektiv:
Canon EFS 17-85 mm
Canon EFS 60 mm makro
Canon EF 50 mm
Canon EF 85 mm
Canon EF 75-300 mm

Använder alla objektiven, lite olika beroende på säsong bara... Zoomobjektivet används t.ex. mest på sommaren... De övriga 4 objektiven är super för porträtt, även makroobjektivet...

Om du med "nära inpå" menar makrobilder så kan jag rekommendera ett att du köper ett makroobjektiv. Läste lite och såg då att Canons 60 mm:s makroobjektiv passar på din kamera, men det finns lite andra billigare varianter oxå.

2 kommentarer:

m sa...

Hur får du in ett copyrightmärke på dina bilder, Helene?

Anonym sa...

Hej Helene
Passar detta objekt
Canon EF 75-300 mm
till er EOS 350 D?

Dina foton är underbara!

Kramar