tisdag, november 04, 2008

Aston är ingen stor kille

Idag har vi varit på BVC för vägning och mätning. Aston är nu 7,5 vecka, är 58,5 cm och väger 4660 g. På längden ligger han precis över medelkurvan, men på vikten har han nu hamnat under normalkurvan. Men bara precis strax under... En liten liten kille vi har!

Men så är varken jag eller hans pappa speciellt långa eller stora. Och tittar jag på Fredriks viktkurva då han var bebis var den precis likadan, bara att Fredrik vägde lite mindre vid samma ålder.

Är ju lite orolig för detta med vikten då Aston äter lite mat per tillfälle och inte speciellt ofta heller, men han går iaf upp i vikt och vips lär han väl sticka iväg som 17 *s*

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår dig precis. Min äldsta var också sådär. Han är fortfarande en liten räka. Nu när han nästan är fem år gammal väger han ynka 16 kg, och är 105 cm lång. Han ser ut som ett streck. Men han mår bra, är pigg och glad. Jag och hans pappa var också små spensliga figurer som barn (verkar ha gått över nu....). Som tidigare sagts - vill du ha tips var man köper barnkläder för spinkisar så hör av dig! De flesta kläder idag är ju gjorda för lite rundare barn.

Anonym sa...

Hi..hi..för att "kontra" så vägde min äldsta son 4795 g -när han föddes! Men då gick jag över med 17dagar också...
:-)
Det viktigaste är ju inte hur mycket de väger, utan att de små liven mår bra och växer!
Kram/Heidi

www.scrapnstuff.blogg.se

Anonym sa...

min minsta tjej vägde nästan 4 kilo när hon föddes och bara på några dygn tappade hon 900 gr och sen följde hon den kurvan och har så gjort, hon har alltid varit liten i maten och precis som Aston åt hon inte så mycket när när hon var en liten bäbis. Jag var jätteorolig eftersom de tre äldre har alltid ätit och var mycket större än henne men de har ett annat genpaket ;o)Nu är hon sju år och fortfarande en liten sminkis men hennes pappa är liten och hela hans familj så hon blir nog en liten tjej...
Kramis/LenaS

Eleonor sa...

Jag har varit inne här och kikat några gånger. Du tar så fina bilder! Verkligen roligt att se. :-) Gillar de bilderna med Aston och ankan nedan. Och så kan jag ju bara hålla med om att trots att han är söt (för det är han!) så är han ingen stor kille. Min yngsta vägde nästan 1,5 kg mer när han föddes. Alltså mer än vad Aston väger nu. ;-) Han var 57 cm och vägde 5,9 kg! Igår på 1,5-årsdagen var han 91 cm och vägde 13,3 kg så vi har tvärtom en STOR kille! Men så är både jag och maken långa också.
Och oroa dig inte för Aston! Det är ju så olika hur de växer. Min lilla åt också lite och gick dåligt upp i vikt och det kan man inte riktigt tro nu...

Anna sa...

Tycker du ska sluta orora dig för hans vikt Helene. Så länge han går upp i vikt så är allt bra, tänk på det vännen.
Och som du skriver, varken du eller Fredrik är ju så höga över havet.

Höstkramen Anna