torsdag, oktober 30, 2008

Skillnad på orginal-, färg- och svartvita foton

Jag tänkte visa lite skillnad mellan digitala orginal och två där jag redigerat lite, ett i färg och ett i svartvitt. Jag är INTE proffs på redigering, men tycker det är kul!

De jag gjort om har jag redigerat från RAW-formatet. Jag fotograferar både RAW och jpg samtidigt. Varför? Jo, för att vissa bilder behöver man inte ändra så mkt och då funkar jpg, men annars RAW. Så jag kör både och, då kan jag köra latmansvarianten att redigera lite på jpg-fotot när och om jag vill *s* Men det blir oftast snyggare och bättre resultat då man redigerar från RAW.

Detta är orginalfotot, dock i jpg... Ni ser vad mörkt och tråkigt det är, taget sent igår kväll med extern blixt som tydligen var felriktad eller nåt.


Ljusare, klarare och lite mer stuns i färgerna. Att kunna redigera foton i nåt program kan rädda rätt många foton, jag lovar!


Vacker och dramatisk i svartvitt


Sen är det ju så att det INTE är alla foton som blir bra då man gör om dom till svartvitt. Detta foto är super i färg....


...men funkar inte alls i svartvitt, man förlorar helt äpplet och känslan då färgerna försvinner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så söt han är! Vilket litet fotoobjekt!

Anonym sa...

Vilka fina foton! Den peace-pyjamasen har mitt lilla troll också.

Anonym sa...

Jag bara undrar - hur redigerar du så fotot blir sådär ljust (andra fotot). Jag får inte till det, men jag är ingen expert på PS direkt...
Jag blev faktiskt inspirerad av dina äppelkort, så igår när den först snön kom tog jag med mig ett rikgtigt juligt äpple ut i snön och fotade. Min Max undrade vad jag gjorde med äpplet. "Mamma-man ska äta äpplena faktiskt".