söndag, juli 13, 2008

*love* svartvita foton!!!

Svartvita foton är såååå fint, tycker jag! Visst tycker jag om färgfotografier oxå, de talar om så mkt om vår samtid och sånt. Men svartvita foton kan berätta så mkt annat än just sånt som har med färg att göra :-) Att konvertera en bild från färg till svartvitt kan ta fram andra känslor i bilden.

Men nåt jag alltid tänker på - i vår digitala tidsålder - är att alltid fota i färg och sen göra om bilder till sv/v i efterhand... Hur gör du?







11 kommentarer:

Anonym sa...

Helt fantastiska bilder!!! Den tredje bilden ser riktigt härlig ut.
Svartvita bilder är underskattade, älskar även sepia.
Jag har ingen riktig kamera, bara en vanlig liten digitalkamera, så det lättaste är redigera dem i efterhand på datorn, blir dock inte så bra det heller eftersom jag inte kan Photoshop :(

Christine sa...

Jag fotar alltid i färg! Då har man ju både och, liksom ;)
Sedan redigerar jag dom i ps el i picasa! Beror på hur snabbt det ska gå =)

Sanna F sa...

Å vilka fina foton!
Jag gillar också svartvitt men gör som du o fotar allt i färg och redigerar i efterhand!

Anonym sa...

ja svart/vita foton är fantastiskt fina. motivet blir som helt annat och ibland även till det klart mycket bättre.

----
tips på scrapskisser: http://inha.blogg.se/category/pyssel.html

ninabakke sa...

Kjempe flotte foto! :)

Jozebelle sa...

Som vanligt underbara foton....

Jag fotar i färg och gör sen om, då har jag möjlighet till båda...praktiskt tycker jag!!! *ler*

Hoppas allt är bra med dej, vi ses och hörs!!!

Helena sa...

vilka fina bilder!
visst är det fint med svartvitt!
Ha en skön sommar!
Hälsningar Helena som kikade in här.

E sa...

Grymt snygga foton. Det översta föll jag pladask för, tänk att kunna ta så snygga kort...*drömmer*

Susanne H / snuffehar sa...

Härliga bilder! Jag gör precis som du, fotar i färg och gör sedan om dem. Sedan jag gick kurs i PS så ääälskar jag det programmet och att redigera mina foton. Det jag gillar med sv är att detaljer som annars knappt syns kan kommar fram riktigt mycket i bilderna.

Anonym sa...

Jag fotar nästan alltid i färg och konverterar dem till s/v. Jag ÄLSKAR s/v!! Är så himla fint!

Anonym sa...

Jättefina bilder!
Svartvitt är otroligt uttrycksfullt!
Nu till saken!
Jag har hittat dig genom min svägerskas blogg (Natalie) och har nu en utmaning till dig (bla) på min blogg!
Intressant?
Kolla in vetja!
Maria