söndag, april 30, 2006

Sammanfattning av Barcelona-resan :)

Hemma igen :) Kort sammanfattning: sol, varmt, sommarkänsla, god mat, god öl, massor med människor, underbar stad!!!

Nu till en bättre sammanfattning med lite bilder mm :)

Torsdag 060427:
Kl 12,30 avgick taxin från jobbet, och kl 15 satt jag och Anne-Marie på vårt plan och resterande tjejer satt på ett annat plan (vi kom inte med samma plan, men de gick ungefär samtidigt). Kl 19,30 var vi framme vid hotellet i Barcelona, som låg mitt inne i stan - vid Plaza Cataluya :) Perfekt läge!!!


I receptionen bjöds 8 hungriga och törstiga tjejer på champange och lite snacks :) Det har jag aldrig varit med om, att man bjuds på champange i receptionen, men trevligt var det *s*


Här är mitt fina rum :) Air conditioner fanns det oxå, så det blev aldrig sådär jättevarmt på rummet :)

Vi slängde in våra saker i rummen, jag tog en snabb dusch och sen begav vi oss ut på stan för att äta god middag :) Vid midnatt låg jag i sängen igen och snarkade :)

Fredag 060428:

Här är utsidan av vårt hotell :)


Karta kan vara bra att ha, även om Inger varit i Barcelona förr (senast för 2 veckor sen).


På vår väg upp till Parc Güell så gick vi förbi den excentriske arkitekten Antoni Gaudís två spektakulära hus. Först stannade vi till vid Casa Batlló, väldigt mysko hus *s*


Sen gled vi förbi La Pedrera, mysko det med :) Men härliga vågformer på huset. Och man såg verkligen de här böljande formerna gå igen lite överallt runt i Barcelona.


Utsikt över Barcelona, en oerhört stor stad. Det tog oss ca 40 min att promenera genom Barcelona upp till Parc Güell, där Gaudí bodde medan han levde.... En fascinerade park...


Härliga arbetskollegor :)


Det här är inte en arbetskollega, men tyckte den spanska gubben var ett härligt blickfång :)


Sååå underbart med vilt växande apelsiner och citroner :)


Ytterligare en utsiktsbild över Barcelona...


Här är vi under akvedukten, ja det är Gunn som står och läser lite i sin guidebok


En kort sväng tog vi in i Gaudís hem, som numer är ett museum. Det var fantastiskt att se hans lek med former och jag fastnade för några såna här figurer :)

Vi promenerade vidare i den 26 gradiga värmen (som förövrigt var en helt underbar kontrast mot vårt svenska tråkiga väder just nu)... Vi stannade för lunch på vägen, på en mer spartanskt arbetarrestaurang med underbar mat!


Vi stannade till vid La Sagrada Familia, en märklig skapelse... En katedral som Gaudí påbörjade att bygga och som stadens arkitekter fortfarande bygger på, 80 år efter Gaudís död... Staten skjuter tydligen inte till pengar, utan katedralens besökare finansierar bygget som planeras vara klar år 2020... Fast jag undrar om de verkligen vill bygga klart det, en ofärdig katedral som det byggs på i tiotals år måste ju vara lite lite mer spännande än ett färdigbyggt, även om det är en konstig skapelse...

Efter katedralen delade vi upp oss och jag, Inger och Elin vandrade vidare mot den Gamla staden (Barrí Gotic). Vi knallade förbi triumfbågen, en annan katedral mm :) Vi åt även middag på en jättefin restaurang, fast ska jag vara ärlig? Maten vi åt på lunchen, på arbetarrestaurangen, var bra mycket godare...

Jag lägger inte in fler bilder från denna dag nu (då tröttnar ni väl *s*)

Lördag 060429:
Dagen började i vanlig ordning med en fantastisk frukost på hotellets underbara frukostbuffé!! Sen drog vi oss ut på staden för nya äventyr!

Vi tog oss till marknaden vid La Rambla direkt då de öppnade vid 10-tiden, för att inte behöva trängas så himla mycket med turister (det var massor med folk där iaf).


Marknaden var fylld av stånd, med dignande fruktbord, eller med fisk, kött, godis eller annat ätbart :)


Den här underbara gamla damen satt och sålde vitlökar :)


Mmmmm, det var underbart att glida runt på marknaden och insupa atmosfären...


...och vissa dofter var mindre skoj (som t.ex. här vid fiskstånden)...

Vi tog oss en fika vid ett litet torg på marknaden och sen splittrades gänget för lite egna aktiviteter. Jag, Inger, Gunn och Anna-Karin tog oss mot de pakistanska kvarteren för att kolla på och köpa lite smycken :)


På vägen hittade jag de här underbara blommorna på en buske, de ser ut som diskborstar :) Så fantastiskt söta!!!


Vi var in i en liten liten butik, som Inger rekommenderade och vi hittade massor med underbara smycken, väskor mm :) Jag handlade en väska, 2 par örhängen, 2 ringar, ett armband och ett halsband för 46 euro :) Riktigt nöjd!


La Rambla vid 13-tiden på dagen! Fatta hur mycket folk som rör sig här? Längs med denna stora gata säljs blommor, fåglar och andra husdjur och en massa annat smått och gott... Följer man La Rambla så kommer man ner till Playan och hamnen, men jag var inte ner där tyvärr... Hade lite annat att göra ;-)


Längs La Rambla fanns det massor med levande statyer, som rörde sig då man la pengar i deras burkar... Tog foton på ca 4 st, men det fanns många många fler, den ena mer fantasifull än den andra. Men de ville egentligen ha betalt, så det var lite svårt att bara ta upp kameran och fota dom. Det är ju deras leverne, men jag hade ingen lust att lägga mina pengar på det...

Jag, Gunn och Anna-Karin gled genom Gamla staden, åt där och tog oss sen hem för lite siesta före middagen. Middagen intogs sen på restaurangen Pitarra på Avignyó 52 i gamla staden (inga foton tyvärr). En jättefascinerande restaurang med massor med klockor pga den man som startade restaurangen för 100 år sen var klockmakare - om jag fått det hela rätt :) Vi vandrade hemåt i den spanska natten och lyssnade på sorlet från de många barer och caféer...

Söndag 060430:
Inga foton från idag, för det vara bara hemresedag. Mitt och Anne-Maries plan gick redan 10,25, medan övriga tjejer åker hem först vid 19-tiden. På flygplatsen i Barcelona handlade jag en parfym till mig och en till Fredrik (båda från Puma, fantastiskt goda!) och så fick Robin och Martin varsin spraydeo :)

Nu ska jag ge mig, för det här blev nog världshistoriens längsta meddelande i en blogg *s*

7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Välkomen hem igen! Det låter som om du haft en underbar resa tillsammans med dina arbetskamrater! Fantastiskt fina foton!!!

kattis sa...

vilken underbar resa du verkar ha haft o vilka foton du fick helt klart underbara

Ellison sa...

Åh vad jag längtar tillbaka då jag läser och ser bilderna från Barcelona! Så härligt du verkar ha haft! Jag missade tyvärr marknaden på La Rambla av någon anledning så det var kul att få se lite bilder därifrån.

AnnaG sa...

Välkommen hem! En sån underbar resa du verkar ha haft! Så skönt det låter med sol och värme. Jättefina foton du tagit.

Anonym sa...

Så kul att få se dina fina bilder från Barcelona. Du verkar ha haft några härliga dagar där.

Anonym sa...

Vilken härlig resa det verkade vara! Och vilken fantastisk fotograf du är! Du har verkligen ett "fototänk" som jag avundas och inspireras av!

Anonym sa...

Vilken härlig resa du varkar ha haft! Roligt att du delar med dig av så mycket upplevelser och läckra foton. Jag blir jättesugen på att åka dit själv!